تبلیغات
علم و دانش - تصویرگری برای كودكان
 
علم و دانش
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط علم دانش در تاریخ چهارشنبه 14 تیر 1396
هر ساله تعداد زیادی كتاب كودك به چاپ می رسد كه بیشتر آنها مصور هستند طرفداران هنرهای سنتی و كلاسیك نسبت به این تصاویر غیر قرادادی كه اخیراً در بسیاری از این كتابها به چشم می خورد ، عكس العمل منفی نشان می دهند برخی از كارشناسان معتقدند كه این تصاویر بیش از حد به واقعیت می پردازند و بعضی دیگر آنها را تخیلی انتزاعی و تزئینی می دانند البته همه به ای
دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 76 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 186
تصویرگری برای كودكان

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

فهرست مطالب

عنوان

مقدمه

دراین سوی مصور كردن

ضرورتهای آفرینش تازه از تصویر و خیال

اندیشه هایی دربارة تصویرگری كتابهای كودكان

نگاهی به رنگ آمیزی و چهره پردازی در تصویرگری كتابهای درسی

تصویرگران شعر كودك

پای صحبت محمد علی بنی اسدی

پای صحبت مهنوش مشیری

پای صحبت اكبر نیكان پور

پای صحبت چند تن از تصویرگران كتاب كودك

مراجع

مقدمه

هر ساله تعداد زیادی كتاب كودك به چاپ می رسد كه بیشتر آنها مصور هستند . طرفداران هنرهای سنتی و كلاسیك نسبت به این تصاویر غیر قرادادی كه اخیراً در بسیاری از این كتابها به چشم می خورد ، عكس العمل منفی نشان می دهند . برخی از كارشناسان معتقدند كه این تصاویر بیش از حد به واقعیت می پردازند و بعضی دیگر آنها را تخیلی انتزاعی و تزئینی می دانند البته همه به این توافق رسیده اند كه ارزیابی هنر در این نوع كتابها باید با توجه به خواستهای متنوع و بسیار زیاد كودكان دنیای امروز باشد . احتمالاً تصاویری كه به سبك هنرهای معاصر و با توجه به هنرهای سنتی ترسیم می شوند مورد قبول و تحسین كودكان امروزی قرار می گیرند ولی با این وجود و برای آنكه كودك زیبائی هنر سنتی و معاصر را درك كند نیازمند كتابهای جالبی در هر دو زمینه است. كار تصویر گری یك كتاب را چه خود نویسنده آن كتاب و چه تصویرگر به هرحال باید بر اساس اصول تصویر سازی باشد تا هم به بیان جنبه های ارزشمند داستان كمك نماید و هم موضوع آن را گسترده سازد . این مسئله را باید تقریباً در مورد همة كتابها به كار برد . كتابهای تصویری انواع متفاوتی دارند و برخی از آنها هیچگونه موضوع یا نوشته ای ندارند .

تصاویر یك كتاب نه تنها باید زیبائی بخش باشند بلكه باید یك طراحی خوب با معنا و پرمحتوا را منعكس سازند . البته وظیفه ای بیش از این بر عهده دارند هنرمند تصویر گر چه برای كتاب مصور نقاشی كند و چه برای كتابهائی كه تصاویر زیادی ندارند به هر حال باید برای درك و فهم بیشتر متن و موضوع داستان كودك را یاری دهد . هنرمند باید صحنه ها و ایده های ارزشمند داستان را باز پروری كند ، هر تصویر باید معادل یكی از عقاید و ایده های بیان شده در متن باشد .

تصاویر خواننده را تشویق می كند تا قوة تخیل خویش را به كار بندد و جلوتر از متن داستان پیش رود چنین مهارتی یكی از اهداف اساسی و قابل تحسین یك هنرمند است زیرا بیدار كردن و تقویت نمودن قوة تخیل یكی از عوامل اصلی گسترش ذهن كودك و به این منظور هنرمند باید تصاویری با جزئیات كافی ارائه نماید تا در مفهوم شدن موضوع داستان و بازگو نمودن آن به عنوان راهنما عمل نمایند .

(در این سوی مصور كردن)

در گذشته « مصوركردن » محدوده مشخصی نداشت و تخصص در آن دارای ویژگی معینی نبود . هر كس كه دستی به قلم مو داشت می توانست مصور یا تصویرگر باشد و هر هنرمندی مدعی تصویرگری هم بود . طراحان ، حكاكان ، نقاشان و مجسمه سازان و غیره ، كارشان را با مصور كردن و تصویرگری می دانستند ، زیرا كه می پنداشتند اثرشان را بر اساس تصویر كردن موضوعی به وجودمی آورند . در گذشته هنر گرافیك هم مفهوم و محدوده خاصی نداشت . در غرب ، طراحی ، نقش اندازی ، حكاكی و رسامی فعالیتهائی بود كه گرافیك نامیده می شد و در واقع گرافیك بخش كوچكی از هنر نقاشی بود . اما بعد ها رشد و وسعت تخصص ها در این تقسیم بندیها تغییرات فوق العاده ای را به وجود آورد و هر كدام از آن فعالیتهای جنبی كوچك گذشته ، خود مركز و محور كوشش های خلاقه هنرمندان زیادی شدند . مثلاً هنر مصور كردن و تصویرگری برای خود شعبه تخصصی مهمی شد و در خود ،تقسیمات و تخصص های متعددی را به وجود آورد . در اكثر زبانهای غربی مصور كردن راillustration می گویند كه به زبان ما می توان آن را تصویرگری و تصویرسازی و هنرمندش را تصویرگر نامید . كار تصویرگری عبارت از تجسم تصویری یك موضوع برای نمایش بهتر فضای مطلب و در نهایت درك بهتر آن است . تصویر سازی ومصوركردن تنها با ابزار طراحی و نقاشی انجام نمی گیرد ؛بلكه امروزه طراحان و تصویرگران از هر طریقی و از امكانات بیانی هر هنر تصویر دیگری برای به تصویر كشاندن موضوع ،استفاده می كنند از عكاسی ، از مجسمه سازی ، نقاشی ، خوشنویسی ، حكاكی ،سینما و … بهره جوئی می كنند زیرا در واقع بیان تصویری در تمام هنرها یكسان عمل می كند ؛ هر چند كهوسائل و شیوه های اجرائی آنها باهم متفاوت است و این تفاوت های اجرائی فقط گاهی مرزهای ظریفی را در بیان آنها ایجاد می كند . در واقع می توان گفت كه این جزئیات بیانی بسان گویش های مختلف یك زبان عمل می كنند و در اساس چیزی با دیگری متفاوت نیست .

استفاده از این همه امكانات گوناگون در تصویر گری نتیجتاً سبب تعدد و گوناگونی تخصص ها و روش ها در این هنر شده است و روز به روز نیز بر این انشعابات افزوده می شود و منجر به پیدایش دیدگاه ها و شگردهای بدیع و نوظهور می گردد . بنابراین وقتی به خیل تصویرگران نگاه شود با وجود تنوع بی حد تخصص ها و شیوه ها ، اما همه آنها را می توان در حیطه تصویرگری و تصویر سازی دید .جمعی از آنها به كار تصویر سازی برای « كتاب » مشغولند و كتابها از كتب مربوط به كودكان شروع شده و به كتب همه سنین خوانندگان و همه تنوع موضوعات مورد نظر آنها چون : انواع ادبیات ، هنر ، علوم ، فنون ، و … ختم می شود كه باز می توان همه این گوناگونی كتب رابه دو شیوه تصویرگری یعنی تزئین كتب و یا تصویر سازی برای متن آنها تقسیم كرد و هر یك از این دو شعبه محتاج تخصص و تجربه ای ویژه است .

شاید به ظاهر تصویرسازی برای متن از اهمیت بیشتری برخوردار باشد . اما می دانیم در هنر تصویر سازی سنتی ما ، حاشیه سازی یعنی تذهیب و تشعیر سازی ،جائی بسیار والا و ارجمند دارد و هنرمندان برجسته ای به این كار و سایر فنون دیگر مربوط به آن پرداخته و آثاری نفیس و بی بدیل به جای نهاده اند .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : علم دانش
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :